electronics.aau.dk

Billedsegmenteringen fungerer som simuleret

Skrevet af: Thomas Kølbæk Jespersen

Efterhånden er arbejdsdagene gået hen og blevet længere og længere fordi vi nu er gået ind i den tekniske og ”sjove” fase af projektet. Vi nået op på flere hundrede linjers kode, har brugt en masse tid på simulering af den implementerede billedbehandlingsprocess på FPGA’en og har tilmed fået implementeret kamerastyringen således vi kan konfigurere og indlæse billeder fra kameraet.

Efter designet og produktionen af et hurtigt prototype-print for at tilslutte kameraet til vores FPGA er vi nu nået til et punkt hvor vi kunne afprøve de sidste par ugers arbejde på den rigtige elektronik, og ikke blot simulere det.

Success! Den udarbejdede kode virkede i første omgang, hvilket blot viser hvor effektiv udvikling gennem simulering kan være. En vigtig del af ingeniørstudiet er også læren om opstilling af modeller og simuleringer således du matematisk eller programmeringsmæssigt kan afprøve et koncept uden at ”sprænge det hele i luften”.

I videoen ses den implementerede segmenteringsprocess af billedet. Vi mangler nu blot at få detekteret og positionsbestemt objektet gennem Bounding Box hvorefter vi skal anvende denne position til styring af quadcopteren.