electronics.aau.dk

Algoritmer kursus

Skrevet af: Lasse Bromose

I algoritme kruset havde vi en ret sjovt opgave.

Vi kiggede på noget der hedder en Turning Maskine, og så at få et lidt mindre… abstrakt syn på det, skulle vi implementere en klassik beskrivelse der hedder Langton’s ant.

Som det fremgår inde på wiki siden, så forstiller man sig følgende

  • Der er en myre der går rundt.
  • Den skifter farve på det felt den går fra.
  • Hvis den rammer et hvidt felt, drejer den til højre
  • Hvis den rammer et sort felt, drejer den til venstre

Jeg valgte at implementere det i Python – jeg kan det lidt i forvejen, og det er okay nemt at lave sådan noget som et grid af firkanter i.

Mit resultat blev ret forventet (se wiki siden).

langtonsant2

Kilde koden kan i se på pastebin. Koden kræver Python3 og tkinter installeret. På Debian baserede linux distributioner kan dette gøres ved:

sudo apt-get install python3 python3-tk

 

Skriv endeligt hvis i prøver at køre det 🙂 Vil meget gerne høre om i det kan køre på forskellige platforme.

Ligeledes, hvis der er spørgsmål eller kommentarer til koden, så skriv endeligt 🙂

// Lasse